mandag den 27. juni 2011

En abe, der spiser MINE bolcher!

Vi var på en 3-dages safaritur i Serengeti og Ngorongoro. Det var en fantastisk oplevelse, hvor vi så mange spændende dyr og ikke mindst rigtig flot natur. Herunder vil jeg fortælle lidt om nogle forskellige ting ved turen.

Det er en rigtig abe, der sidder på toppen.
Vi holdt frokostpause på toppen af Ngorongoro krateret, hvor vi fik madpakker udleveret. Lige ved siden af os stod en Marabou-stork, og nogle Zebraer kom også gående inde i græsset. Jeg stod og holdt mit æg i hånden, og lige pludselig var der noget, der fløj ind i det og skubbede halvdelen ud af hånden på mig. Det viste sig, at jeg var blevet angrebet af en ørn. Der skete ikke noget, men jeg blev ret forskrækket over, at den kom så tæt på mig.

Ved indgangen til Ngorongoro reservatet var der nogle bavianer, der gik rundt ude på vejen. Helene og jeg syntes, de var ret spændende, så vi gik tættere på for at tage billeder. Pludselig råbte vores guide efter os, at vi ikke måtte gå tættere på. De kunne åbenbart finde på at angribe folk og havde store skarpe tænder! Var vi lidt smådumme turister, eller hvad?
Inden vi kørte ind i parken fik vi at vide, at vi altid skulle lukke vinduerne, når vi gik ud af bilen, for bavianerne kunne finde på at gå ind i bilen og stjæle mad. Ret mærkeligt. Men vi oplevede det alligevel på et tidspunkt: Vi havde lukket vinduerne, men da det var en safaribil, kunne man åbne taget, så man kunne stå op og kigge ud, tage billeder osv. Da vi holdt ved den campingplads, hvor vi skulle sove den første nat, gik der ikke lang tid før, at der havde været en bavian inde i bilen. Jeg havde meget ondt i halsen, så jeg havde købt mentol-bolcher. Dem syntes aben åbenbart, at han skulle have. Da guiden kom hen og sagde det, sad bavianen et stykke væk fra bilen og pillede ligeså pænt papiret af det ene bolche efter det andet. Og der blev ikke suttet på bolcherne, de blev tygget, og det næste puttet hurtigt ind i munden. Jeg tror nok, der var én, der fik dårlig mave! Det var ret sjovt at se på, men jeg var også lidt irriteret over, hvorfor den lige havde taget mine bolcher.
Jeg tror, dyrene havde lavet en sammensværgelse mod mig den dag!

Vi var inde og besøge en Masaai-landsby i Ngorongoro reservatet. Vi skulle selvfølgelig betale entrepenge, og selvom det var ret turistet, var det en spændende oplevelse. De unge havde gået i skole og var bedre til engelsk end dem, vi kender fra Kipili. De levede mere primitivt, men formåede bedre at kommunikere med omverdenen.

Kvinderne og mændende sang og dansede for os, og en af kvinderne kom hen og gav mig hendes store halssmykke på og trak mig så med ind i deres rundkreds. Der skulle jeg så forsøge at danse og synge lidt med på deres stammesang. Det var ret sjovt, og jeg blev vist os lidt til grin.


Om natten skulle vi sove i telt midt inde i Serengeti. Det var spændende, men også ret vildt. Da vi sad og snakkede efter aftensmaden, gik der en hyæne rundt mellem bilerne. Vi fik at vide, at hvis vi skulle på toilet om natten, behøvede vi ikke at gå helt hen på toilettet. Hvis man skulle op om natten skulle man helst gå så lidt rundt som muligt, for man kunne aldrig vide, hvilket dyr man mødte. Så i stedet: Over i den nærmeste busk at tisse!

Vi så løver rigtig tæt på. Nogle af dem gik og lagde sig lige ved siden af bilen. De så så søde ud, og jeg fik lyst til at klappe dem. Jeg ved godt, at det er farligt, men de ser så uskyldige ud med deres søde katteansigt. Guiden havde fortalt os, at det kun er dumme mennesker, der bliver dræbt af en løve, fordi de glemmer, at den er farlig. Næsten hver gang vi så en løve, spurgte guiden, om vi havde lyst til at klappe den. Og hvis vi havde, skulle vi bare lige aflevere pung og visa-kort med pinkode til ham, inden vi gik ud!
Guiden fortalte mange sjove ting. Om gnuerne sagde han; de er bare dumme. Og det fik vi også lov til at opleve lidt. På et tidspunkt gemte nogle løver sig i græsset og var klar til at angribe nogle gnuer. Vi kunne nemt se løverne, og nogle bavianer i træerne i nærheden skreg for at advare gnuerne, men de fattede ingenting. Løverne får kun bytte 10% af de gange de jager, så gnuerne slap alligevel afsted, da en af løverne blev for utålmodig. 


Gnu-fight
Et andet sted var nogle løver ved at snige sig ind på Zebraer. Pludselig bagfra kom der en gnu løbende i retning mod løverne. Den havde slet ikke set noget. Heldigvis for den fik den skiftet retning, så den ikke endte i løvernes klør.

Anden nat sov vi på krateret til Ngorongoro. Der måtte vi absolut ikke have mad inde i teltet. Hvis vi havde, ville der komme store svin, som kunne lugte sig frem til det og så gnave sig ind i teltet. Ved midnat vågnede vi ved, at vores telt blev trykket ned i den ene side. Jeg blev lidt nervøs for, at det alligevel var et svin, der var ved at grave sig ind, og lidt bange gik vi ud for at se, hvad det var. Det viste sig, at det var vinden, der trykkede stængerne ned. Da vi var bange for at stængerne knækkede, flyttede vi teltet. Det gode var selvfølgelig, at der ikke var noget svin!

Da vi var ved at være tilbage til Arusha skulle vi af med én af safarituristerne. Landroveren skulle vendes, og det fik jeg lov til at gøre. Det var lidt svært. Meget hård gearstang og så sidder rattet i den anden side af bilen hernede. Desuden var bilen mega lang, men det var sjovt at prøve, og jeg fik vendt den :)

Gætte en lort?
Leopard
Masaai-hop
Motionsrum midt inde i Serengeti?!
Næsehorn - yes!
The team :)
Skrevet fredag d. 24/6

Ingen kommentarer:

Send en kommentar